Çocukları olmayan çiftlerin yaklaşık % 20’sinde tek başına, %30-40’ında kadına ait problemlerle birlikte olmak üzere % 50-60’ında problem erkekten kaynaklanmaktadır. Kısırlığa sebep olabilecek belirli bir hastalık yoksa genelde erkeklerde kısırlık belirti vermemektedir. Kısırlık belirtileri aslında erkeğin doğal yoldan baba olamamasıdır. Kısırlık tanımı 1 yıl (kadının yaşına göre 6 ay ile 1 yıl arasında değişebilir) süre ile herhangi bir korunma yöntemi uygulanmadan ve düzenli cinsel ilişkide bulunulmasına rağmen çiftin hamilelik elde edememesi durumudur.

Erkek Kısırlığı Sebepleri

Spermin Sayı ve Kalitesini Etkileyen Üretim Bozuklukları

• Genetik bozukluklar
  • Hormonal bozukluklar
  • Enfeksiyon ( kabakulak orşiti vb.)
  • Çevresel problemler (radyoterapi/kemoterapi, sigara, içki, uyuşturucu vb.)
  • Varikosel

Spermi Dışarıya Taşıyan Kanallardaki Tıkanıklıklar

• Epididim / vas deferens tıkanıklıkları
  • Ejekulasyon (spermin penisten dışarı atılması) problemleri

Diğer Nedenler

• İnmemiş testis
  • Omurilik yaralanmaları
  • Sistemik hastalıklar

Tanı-Tedavi

Erkeğin araştırılmasında en temel laboratuar yöntemi semen analizidir. Ucuz ve kolay olan bu test kısırlık nedeni ile başvuran tüm hastalara yapılır. Erkeğin spermi hakkında doğru karar verebilmek için 2-8 haftalık aralar ile en az 2 sperm testi yapılmalıdır. 3 ile 5 günlük cinsel perhiz sonrasında mastürbasyon ile sperm örneği alınıp laboratuarda incelenir. Sperm analizinde spermlerin sayısı, hareketliliği ve şekilleri değerlendirilir. Dünya Sağlık Örgütünün 2010 yılında sperm testi için belirlediği kriterlere göre sperm testinin normal kabul edilmesinin alt sınırları:  hacim 1.5 ml, tüm örnekte sperm sayısı 39 milyon,  ml’de sperm sayısı 15 milyon, toplam hareketli sperm oranı %40, ileri hareketli sperm oranı %32, Kruger ‘e göre normal morfoloji %4.

Sperm analizi sonucunda semen içerisinde hiç sperm bulunmayabilir (azospermi), veya sperm sayısında azalma (oligospermi), hareketliliğinde azalma (astenozoospermi) veya şekil bozukluğu (teratozoospermi) veya bu son üç durumun çeşitli şekillerde kombinasyonları görülebilir. Tedavi semen analizindeki bozukluğun nedenine ve derecesine bağlı olarak değişkenlik göstermektedir.

men_infertility