Premenstrual sendrom (PMS) menstrüel siklüsle ilişikli şikayetler grubundan oluşan bir durumdur. Tipik olarak şikayetler adetten 1-2 hafta önce oluşur ve adetin başlaması ile birlikte şikayetler kaybolur. Her yaşta görülebileceği gibi her kadında farklı bir tablo oluşturabilir. Bazı kadınlarda premenstural sendrom ayda bir hafif rahatsızlık sebebi iken bazı kadınlar da ise gündelik hayatı durduran bir durumdur. PMS adetlerin durduğu durumda (menapoz,gebelik) kendiliğinden kaybolur.

PMS nin nedeni net olarak bilinmemektedir. Adet döngüsünde ki hormonal değişimin önemli bir neden olduğu düşünülmektedir.  Bu değişiklikler bazı kadınları diğerlerine göre daha fazla etkileyebilmektedir. PMS şikayetlerinin bir kısmı birçok kadında bulunmaktadır. Ancak kadınların %3-8’inde  tanı konulacak sıklık ve yoğunlukta şikayeti bulunmaktadır.

PMS hem fiziksel hem de psikolojik şikayetlere yol açabilmektedir:

• Sivilce
  • Göğüslerde gerginilk hissiyatı
  • Uyku sorunları
  • Mide ve barsak rahatsızlıkları (kabızlık, ishal, yanma vs..)
  • Sırt ve baş ağrıları
  • Yeme değişiklikleri veya aşerme
  • Eklem ve kas ağrıları
  • Hafıza veya dikkat bozuklukları
  • Gerginlik, huzursuzluk, duygu dalgalanmaları veya ağlama krizleri

PMS için birçok tedavi denenmiştir. Her tedavi her kadında aynı etkinlikte değildir. Sıklıkla tedavi 3 ana başlıktan oluşur

Hayat Tarzı Değişikliği

Eğer şikayetler çok ağır değil ise denenebilir. Egzersiz yapma, sağlıklı beslenme (meyve sebze ağırlıklı), tuzdan alkolden kafeinden uzak durma, yeterli uykuyu alma, stress ile mücadele yöntemi geliştirme, sigara içmemenin PMS şikayetlerini azaltabileceği bilinmektedir.

İlaç Tedavisi

Ağrı şikayetinin ağrı kesicilerle azaltılması tedavide önemlidir. Doğum kontrol hapları gibi yumurtlamayı durduran ilaçlarında etkili olduğu düşünülmektedir. Antidepresanlar PMS şikayetlerinde iyileşmeye yol açmaktadır.

Alternatif Tedaviler

Bazı vitamin ve minarellerin PMS şikayetlerinin düzeltilmesinde etkili olduğu düşünülmektedir. Bunlar:

• Folik asit
  • D vitamini ile kalsiyum